
Torsdag 23. oktober hadde Tariffnemnda møte, og det resulterte i fortsatt allmenngjøring på bygg og at satsene oppjusteres i henhold til vårens tariffoppgjør.
Når tariffavtalen blir allmenngjort blir minstelønna i overenskomsten til lovbestemt minstelønn. Det betyr at det blir ulovlig for en arbeidsgiver å betale mindre lønn eller gi dårligere arbeidsvilkår enn det nemnda har bestemt.
Fellesoverenskomsten for Byggfag har vært allmenngjort i mange år, og onsdagens vedtak innebærer at dette fortsetter. Men tariffnemnda har også bestemt at det er de nye satsene fra vårens lønnsoppgjør som skal gjelde.
For Byggfag gjelder altså dette:
• Fagarbeiderlønn 276,48 kroner (tidligere kr 264,32)
• Lønn for faglærte uten bransjeerfaring er 250,63 kroner (tidligere kr 239,61)
• Lønn for ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring er 260,45 kroner (tidligere kr 249,00)
• Lønn for arbeidstakere under 18 år er 169,91 kroner (tidligere kr 162,44)
Arbeidsgiver skal som hovedregel sørge for kost og losji, men kan også dekke kostnader gjennom fast diettsats, betaling etter regning, e.l.
Arbeidsgiver holder nødvendig arbeidstøy og vernefottøy tilpasset årstiden og arbeidsplassen.
Satsene gjelder fra 6. november.